זהר פרשת תולדות דף קלח, א
חלק א' - אחרי שיחלש היצר - למה זה אנכי?
כד אתא רב כהנא אמר הכי אמרי' משמיהון דמארי מתניתא [כך אמרו משמם של בעלי המשנה], תרי בנייני דגופא אינון כבדא ולבא [שני בונים של הגוף הם הכבד והלב], דאמר רבי שמעון אמר ר' יהודה כבדא ולבא אינון מנהגי גופא בכל סטרי אברוי [כי הכבד והלב הם מנהיגים את הגוף בכל צדדי אבריו, ומפרש] מנהגא דרישא מוחא [מנהיג הראש הוא המוח], אבל דגופא אינון תרין [אבל לגוף יש שני מנהיגים], וקדמאה הוא כבדא תניינא לבא [הראשון הוא הכבד והשני הוא הלב כמבואר להלן], והיינו דכתיב בפרשתא [וזה מש"כ בפרשה] ויתרוצצו הבנים בקרבה [פי' אל תקרי בנים אלא בונים], אלין תרין בנייני דגופא [אלו הם שני בוני ומנהיגי הגוף שהם הכבד והלב], מ"ט ויתרוצצו [למה הכבד ולהב מתקוטטים] משום דלבא אתנשי מניה יצר הרע [משום שנתבטל היצר הרע מן הלב, ומקשה א"כ למה כתוב], ויתרוצצו [שפי' שנתקוטטו], וישליו מבעי ליה [שעשו שלום ביניהם היה צריך לומר], אלא אמר רב הונא, ויתרוצצו [פירושו] וישברו, כלומר נשבר כחם וחילם [של הלב והכבד מלהתאות לתאות עולם הזה], אמר רבי יהודה הגוף מהו אומר [אחר שנתבטל היצר הרע], אם כן למה זה אנכי [רצונו לומר] ולמה נבראתי [שאם אין התגברות היצר הרע מה חשובה העבודה], מיד ותלך לדרוש את ה':
ויאמר ה' לה שני גוים בבטנך ושני לאומים וגו' [פי' אל תקרי גוים אלא גאים] אלו השני גאים הכבד והלב [המנהיגים את הגוף] רבי יוסי אמר המוח והלב [כי המוח מנהיג את הראש והלב את הגוף] רבי יהודה אמר המוח אין בכלל זה [של הב' גאים] משמע דכתיב בבטנך והמוח אין בבטן אלא בראש [ור"ל שעדיין תהיה עבודה לעתיד לבא שהלב והמוח לא יתגאו על אחרים, ומש"כ], ושני לאמים ממעיך ורב יעבוד צעיר [פירוש] זהו הכבד שהוא רב וגדול והוא משמש לפני הלב [שהוא קטן כנגדו] דאמר ר' יהודה הכבד קולט הדם ומשמש בו לפני הלב [שמבחר הדמים מעלה ונותן להלב] (מפרשים):