מלחמת גוג ומגוג

מתוך תורת הגאולה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

המקור הראשוני למושג זה מופיע בספר יחזקאל (לח, יד-כג):

"לכן הנבא בן אדם ואמרת לגוג כה אמר אדנ-י ה' הלוא ביום ההוא בשבת עמי ישראל לבטח תדע. ובאת ממקומך מירכתי צפון אתה ועמים רבים אתך רכבי סוסים כלם קהל גדול וחיל רב. ועלית על עמי ישראל כענן לכסות הארץ באחרית הימים תהיה והבאותיך על ארצי למען דעת הגוים אתי בהקדשי בך לעיניהם גוג. כה אמר אדנ-י ה' האתה הוא אשר דברתי בימים קדמונים ביד עבדי נביאי ישראל הנביאים בימים ההם שנים להביא אתך עליהם. והיה ביום ההוא ביום בוא גוג על אדמת ישראל נאם אדנ-י ה' תעלה חמתי באפי. ובקנאתי באש עברתי דברתי אם לא ביום ההוא יהיה רעש גדול על אדמת ישראל. ורעשו מפני דגי הים ועוף השמים וחית השדה וכל הרמש הרומש על האדמה וכל האדם אשר על פני האדמה ונהרסו ההרים ונפלו המדרגות וכל חומה לארץ תפול. וקראתי עליו לכל הרי חרב נאם אדני ה' חרב איש באחיו תהיה. ונשפטתי אתו בדבר ובדם וגשם שוטף ואבני אלגביש אש וגפרית אמטיר עליו ועל אגפיו ועל עמים רבים אשר אתו. והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיני גוים רבים וידעו כי אני ה'".

על המלחמה נאמר בילקוט שמעוני (ישעיהו, פ"ס, רמז תצט): "א"ר יצחק שנה שמלך המשיח נגלה בו כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה, מלך פרס מתגרה במלך ערבי, והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם, וחוזר מלך פרס ומחריב את כל העולם, וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם ויאחוז אותם צירים כצירי יולדה, וישראל מתרעשים ומתבהלים ואומר להיכן נבוא ונלך, להיכן נבוא ונלך, ואומר להם בני אל תתיראו, כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם. מפני מה אתם מתיראים? אל תיראו, הגיע זמן גאולתכם, ולא כגאולה ראשונה גאולה אחרונה, כי גאולה ראשונה היה לכם צער ושעבוד מלכיות אחריה, אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושעבוד מלכיות אחריה".

הרמב"ם (פי"ב מהל' מלכים) כתב: "יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא ליישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו'". אולם שם המשיך: "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים, גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים, ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו. ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת, ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך במדרשות האמורים בעניינים אלו וכיוצא בהן, ולא ישימם עיקר, שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה".

מגדולי החסידות נאמר כי פעלו שלא תהיה מלחמת גוג ומגוג כלל: בספר שומר אמונים (מאמר הגאולה, פ"י) מובא: "שמעתי מכ"ק אא"ז מו"ר (מהרי"א מזדיטשוב) זללה"ה שאמר בשם הקדוש רבי אלימלך (מליז'נסק) זצ"ל בזה הלשון: הגם אשר נאמרו כמה פסוקים אשר בשעת ביאת משיח יהיו מלחמות גדולות ומלחמת גוג ומגוג, אמנם הפעיל בתפלתו שלא יהיו אז מלחמות". ועל-דרך-זה נאמר ב"שם משמואל" (ר"פ ויגש). ועוד.

ע"ע שנה שמלך המשיח נגלה בה.