זהר פרשת חיי שרה קל, א
אמרו ליה אתינא [קל, א] קמיה דמר למנדע רזא דהאי פסוקא ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה, אמר פירושא דהאי פסוקא כמה דגלו חברנא מארי מתניתין דכד נשמתא ייתי בההוא גופא קדישא דילה הא מילייא הוו על חייביא דיקומון ויכשרון עובדין ויתן להו מזיוא יקרא דיליה דינדעון ויתובון ויזכון זכותא שלימתא וכד חמא שלמה דא הוה סגי (ד"א תוה סגי) ואמר (קהלת ח) ובכן ראיתי רשעים קבורים ובאו וממקום קדוש יהלכו שיבאו ויחיו ממקום קדוש
ותנינן א"ר אבא א"ר יוחנן כתיב (ירמיה ג) היהפוך כושי עורו ונמר חברברותיו כך הרשעים שלא זכו לשוב בעולם הזה ולהקטיר מעשים טובים לעולם לא יקטירו בעולם הבא, ראה מה כתיב ויוסף אברהם ויקח אשה ושרוצה לעשות להם נשמה לגופם ולקרבם בתשובה כמא דאת אמר ואת הנפש אשר עשו בחרן,
אמר רבי אלעזר תא חזי מה כתיב ותלד לו את זמרן ואת יקשן הרבה מעשים רעים עד שנגרשים מן העולם דכתיב וישלחם מעל יצחק בנו ועליהם נאמר (דניאל יב) ורבים מישני אדמת עפר יקיצו וגו' ועל האחרים נאמר והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע וגו' א"ר יהודה האי משמע על פרשתא ומשמע דאותו זמן (נקרא) (ס"א אבד) עבד שם (הנשמה) אברהם ובמקומו נקראת יצחק כדקאמרן הדא הוא דכתיב ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו וישב יצחק עם באר לחי ראי עם ידיעת החי שהוא חי העולמים לדעת ולהשיג מה שלא השיג בעולם הזה הדא הוא דכתיב (ישעיה יא) כי מלאה הארץ דעה את יי':
לעיון נוסף
- זהר פרשת חיי שרה דף קלא, א ברמ"ז שם.