ביאת אליהו
הבהרה: ערך זה הוא "ערך קצר" והוא תמצית ראשוני בלבד בלי מראה מקומות.
על-פי דברי זכריה (ג, כג-כד) אליהו הנביא עתיד להגיע קודם ביאת משיח צדקנו: " הנה אנכי שלח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא, והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם פן אבוא והכיתי את הארץ חרם".
חז"ל נחלקו מה יעשה אליהו בביאתו: "אמר רבי יהושע, מקבל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע. רבי יהודה אומר, לקרב, אבל לא לרחק. רבי שמעון אומר, להשוות המחלקת וחכמים אומרים, לא לרחק ולא לקרב, אלא לעשות שלום בעולם". מחלוקת זו אינה מחלוקת במציאות, ולכל הדעות יעשה את כל הדברים שנאמרו במשנה, אלא נחלקו איזה מהפעולות נחשבות פעולותיו של אליהו כנביא, ללא קשר לגאולה, ואיזו פעולה נחשבת כפעולתו של אליהו בתור מבשר הגאולה.
להלכה פסק הרמב"ם (סוף הלכות מלכים) כדעת חכמים, שתפקידו של אליהו כמבשר הגאולה לשים שלום בעולם.
על-פי דברי הגמ' (עירובין מג, א) שאומרת שאין אליהו יכול לבוא בשבת מפני איסור תחומין, מוכח שבביאתו לבשר אודות ביאת משיח יעשה זאת בהיותו מלובש בגוף ולא כפי שנמצא למעלה בלא גוף גשמי.