זהר פרשת וארא דף כח, א: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך תורת הגאולה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(18 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
  התרגום והביאור הוא מפירוש "מתוק מדבש".  
+
  הפענוח הוא מתוך פירוש "מתוק מדבש".  
  
 
===בכל עושה ה' שליחותו===
 
===בכל עושה ה' שליחותו===
שורה 9: שורה 9:
 
===אבני ביתו ועצי ביתו יעידו בו===
 
===אבני ביתו ועצי ביתו יעידו בו===
  
פתח ואמר [לפרש מה שכתוב] כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה<ref>חבקוק ב, יא. לפי פשוטו מדבר שם על גזלות שהגוים גוזלים, ואמר כי כל אבן תזעק מהקיר לומר גזולה אני ביד הבונה, וגם חתיכת עץ מן הקורה הנקראה כפיס יענה אל האבן ויאמר גם אני מגזילה (מצודות).</ref>, [והקדים ואמר] כמה אית ליה לבר נש לאזדהרא מחובוי דלא יחטא קמי קודשא בריך הוא [כמה צריך האדם להזהר מעונותיו שלא יחטא לפני הקב"ה], ואי יימא מאן יסהיד ביה [ואם יאמר מי יעיד בו מה שעשה בחדרי משכבו], הא אבני ביתיה ואעי ביתיה יסהידו ביה [הרי אבני ביתו ועצי ביתו יעידו בו, רצה לומר עתיד הקב"ה להביא את הרשעים למשפט, וכדי שיתביישו ממעשיהם יתן הקב"ה רוח באבני ביתו שיעידו בפניו ויכלם ממה שעשה], ולזמנין דקודשא בריך הוא עביד בהו שליחותא [ולפעמים הקב"ה עושה בהם שליחותו, ורצה לומר הגם שהקב"ה יודע כל תעלומות והוא העד והוא הדיין, אבל הקב"ה רוצה שעדים גשמיים יעידו בו].
+
פתח ואמר [לפרש מה שכתוב] כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה<ref>חבקוק ב, יא. לפי פשוטו מדבר שם על גזלות שהגוים גוזלים, ואמר כי כל אבן תזעק מהקיר לומר גזולה אני ביד הבונה, וגם חתיכת עץ מן הקורה הנקראה כפיס יענה אל האבן ויאמר גם אני מגזילה (מצודות).</ref> [והקדים ואמר] כמה אית ליה לבר נש לאזדהרא מחובוי דלא יחטא קמי קודשא בריך הוא [כמה צריך האדם להזהר מעונותיו שלא יחטא לפני הקב"ה], ואי יימא מאן יסהיד ביה [ואם יאמר מי יעיד בו מה שעשה בחדרי משכבו], הא אבני ביתיה ואעי ביתיה יסהידו ביה [הרי אבני ביתו ועצי ביתו יעידו בו, רצה לומר עתיד הקב"ה להביא את הרשעים למשפט, וכדי שיתביישו ממעשיהם יתן הקב"ה רוח באבני ביתו שיעידו בפניו ויכלם ממה שעשה], ולזמנין דקודשא בריך הוא עביד בהו שליחותא [ולפעמים הקב"ה עושה בהם שליחותו, ורצה לומר הגם שהקב"ה יודע כל תעלומות והוא העד והוא הדיין, אבל הקב"ה רוצה שעדים גשמיים יעידו בו].
  
::'''יסהידו ביה''' - אבן מקיר וקורה מעידה הוא מצד כח המעמיד מאין ליש<ref>ראה כעין זה בספר השיחות ה'ש"ת אות יח, "אבן מקיר תזעק וכמאמר (ראה שער היחוד והאמונה פ"ג אילו ניתנה רשות לעין ליראות לא היה רואים את גשמיותו של החומר, רק את האין האלקי המחי' את החומר עיי"ש. (העורך)</ref> בפרטות ומצד גלגולים שבדצח"מ<ref>ראה בזה ד"ה כי תהיינה לאיש אעת"ר, "שנפש האדם מתגלגל בגוף הבהמה או בדומם כמו אבן מקיר תזעק". ושם נתבאר אופן הגלגול, שהארת הנפש נשארת בהתעלמות ולכן אין שינוי בהאבן עיי"ש. (העורך)</ref>. (הרא"ד מבוטשאטש)<ref>נדפס מכ"י ביגדיל תורה (חב"ד) שנה ז' חוברת עמ' מו.</ref>  '''יסהידו ביה''' - דהאדם נדמה לו דכאשר אין בני אדם רואים אותו אין יודע להעיד בו, ובאמת הרי כל הדוממים והצומחים בעלי נפש הם ... כמ"ש בע"ח בסופו<ref>שער נ (שער קיצור אבי"ע) פ"י.</ref> דיש נפש הצומחת ונפש הדוממת דהכוונה היא הנפש הפרטי דכל צומח ודומם. (כ"ק אדמו"ר הריי"ץ)<ref>יו"ט של ר"ה תרצ"ב.</ref>
+
::'''יסהידו ביה''' - אבן מקיר וקורה מעידה הוא מצד כח המעמיד מאין ליש<ref>ראה כעין זה בספר השיחות ה'ש"ת אות יח, "אבן מקיר תזעק וכמאמר (ראה שער היחוד והאמונה פ"ג) אילו ניתנה רשות לעין ליראות לא היה רואים את גשמיותו של החומר, רק את האין האלקי המחי' את החומר עיי"ש. (העורך)</ref> בפרטות ומצד גלגולים שבדצח"מ<ref>ראה ספר הגלגולים פרק נה, "והמדבר לשון הרע וכיו"ב מתגלגל באבן דומם כמבואר בענין נבל שנאמר בו ויהי לאבן (וַיְהִי בַבֹּקֶר בְּצֵאת הַיַּיִן מִנָּבָל וַתַּגֶּד לוֹ אִשְׁתּוֹ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיָּמָת לִבּוֹ בְּקִרְבּוֹ וְהוּא הָיָה לְאָבֶן - שמואל א פרק כה, לז) הוא היה גלגול בלעם ולפי שלא היה כחו אלא בפיו נתגלגל באבן, ולכן נתיירא נבל מלדבר יותר דברים רעים כי אע"ג דאיהו לא חזי מזליה חזיא ומתירא" עיי"ש. ובחסד לאברהם נהר י"ז, שהוא היותר קשה שבגלגולים, וזהו שאמר אבן מקיר תזעק - דהיינו שזועק מחמת צער, וכן היה אצל נבל. עכת"ד. וראה בזה ד"ה כי תהיינה לאיש אעת"ר, "שנפש האדם מתגלגל בגוף הבהמה או בדומם כמו אבן מקיר תזעק". ושם נתבאר אופן הגלגול, שהארת הנפש נשארת בהתעלמות ולכן אין שינוי בהאבן עיי"ש. וראה אוה"ת דברים ח"ב עמ' תתצז כעין זה. ועכ"פ מבואר בדבריו שישנם ב' פירושים באבן מקיר תזעק, והמבואר בזהר כאן הוא לגבי הפירוש הראשון, דלפי הפירוש השני האבן הפירוש של "תזעק" הוא שזועק מחמת צער הגלגול, ולא שמעיד על עוונותיו של אדם, ולפירוש הראשון שהוא כח ה' הפועל בנפעל, אתי שפיר. (העורך)</ref>. (הרא"ד מבוטשאטש)<ref>נדפס מכ"י ביגדיל תורה (חב"ד) שנה ז' חוברת עמ' מו.</ref>  '''יסהידו ביה''' - דהאדם נדמה לו דכאשר אין בני אדם רואים אותו אין יודע להעיד בו, ובאמת הרי כל הדוממים והצומחים בעלי נפש הם ... כמ"ש בע"ח בסופו<ref>שער נ (שער קיצור אבי"ע) פ"י.</ref> דיש נפש הצומחת ונפש הדוממת דהכוונה היא הנפש הפרטי דכל צומח ודומם. (כ"ק אדמו"ר הריי"ץ)<ref>יו"ט של ר"ה תרצ"ב.</ref>
  
 
::'''אבני ביתיה ואעי ביתיה יסהידו ביה''' - כשאדם לומד תורה - חודר קול התורה לא רק אותו<ref>וכמארז"ל (ברכות כב, א) מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע אף כאן באימה וביראה וברתת ובזיע וכפי שמבאר רבנו הזקן (תו"א יתרו סו, ב וראה גם ויצא כב, ב) שלכאורה אינו מובן דמיון זה מה להלן אף כאן כו' שהרי במעמד הר סיני וכל העם רואים את הקולות ופב"פ דבר ה' משא"כ התורה של כל אדם כשלומד בפני עצמו ויש בזה שהאימה והיראה כו' לא היתה מצד התורה אלא מצד הגילוי דוירד הוי' על הר סיני שהי' קודם לנתינת התורה ומבאר כי גם עסק התורה שבכ"א ובכל זמן הוא דבר ה' ממש שנאמר למשה מסיני וכמארז"ל ראה תדבא"ר רפי"ח. יל"ש איכה רמז תתרלד) "כל הקורא ושונה הקב"ה קורא ושונה כנגדו", שזהו ע"ד הענין ד"וירד הוי' על הר סיני" אלא ''שהוא'' לא רואה זאת בעיני בשר אבל תושבע"פ מגלה שכן היא המציאות (מהנחה בלתי מוגה).
 
::'''אבני ביתיה ואעי ביתיה יסהידו ביה''' - כשאדם לומד תורה - חודר קול התורה לא רק אותו<ref>וכמארז"ל (ברכות כב, א) מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע אף כאן באימה וביראה וברתת ובזיע וכפי שמבאר רבנו הזקן (תו"א יתרו סו, ב וראה גם ויצא כב, ב) שלכאורה אינו מובן דמיון זה מה להלן אף כאן כו' שהרי במעמד הר סיני וכל העם רואים את הקולות ופב"פ דבר ה' משא"כ התורה של כל אדם כשלומד בפני עצמו ויש בזה שהאימה והיראה כו' לא היתה מצד התורה אלא מצד הגילוי דוירד הוי' על הר סיני שהי' קודם לנתינת התורה ומבאר כי גם עסק התורה שבכ"א ובכל זמן הוא דבר ה' ממש שנאמר למשה מסיני וכמארז"ל ראה תדבא"ר רפי"ח. יל"ש איכה רמז תתרלד) "כל הקורא ושונה הקב"ה קורא ושונה כנגדו", שזהו ע"ד הענין ד"וירד הוי' על הר סיני" אלא ''שהוא'' לא רואה זאת בעיני בשר אבל תושבע"פ מגלה שכן היא המציאות (מהנחה בלתי מוגה).
  
</ref> אלא אפילו את כתלי הבית שבו לומד, כמארז"ל<ref>תענית יא, א וש"נ. זח"ב כח, א.</ref> שלעתיד "קורות ביתו של אדם מעידים בו", כיון ''שעתה'' סופגים הם את דיבוריו ומעשיו; אלא שעתה ענין זה הוא בהעלם (העלם שיש לו מקום גם ע"פ תורה, תורת ''אמת'', שמטעם זה ישנם חילוקים בהלכה - ולדוגמא בהנוגע לצניעות<ref>וכיון שעכ"פ בהעלם ישנו לכן יש ענין בזה ש"לא ראו ''קורות ביתי'' קלעי שערי (יומא מז, א) דלכאורה איזו ראי' ישנה כאן ומה צניעות שייכת בזה ''ועיין'' טושו"ע ובשו"ע אדה"ז או"ח ר"ס ב</ref> - אם עושים דבר בחדרי חדרים או בגלוי), ולעתיד יזעקו הכתלים והקורות ("ארויסשרייען") מה שספגו עתה - "אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". ואף ששם המדובר הוא בנוגע עשיותיו של אדם ''שהיפך'' הטוב כו' - הרי מובן מזה במכ"ש בנוגע לתומ"צ, כי מרובה מדה טובה<ref>סוטה, יא, א.</ref>. (כ"ק אדמו"ר<ref>לקו"ש ח"ד ע' 1096 בתרגום חפשי מאידיש, ועיי"ש שמעין גילוי זה דלעתיד ישנו גם עתה אצל צדיקים כו'. </ref>)
+
</ref> אלא אפילו את כתלי הבית שבו לומד, כמארז"ל<ref>תענית יא, א וש"נ. זח"ב כח, א.</ref> שלעתיד "קורות ביתו של אדם מעידים בו", כיון ''שעתה'' סופגים הם את דיבוריו ומעשיו; אלא שעתה ענין זה הוא בהעלם (העלם שיש לו מקום גם ע"פ תורה, תורת ''אמת'', שמטעם זה ישנם חילוקים בהלכה - ולדוגמא בהנוגע לצניעות<ref>וכיון שעכ"פ בהעלם ישנו לכן יש ענין בזה ש"לא ראו ''קורות ביתי'' קלעי שערי (יומא מז, א) דלכאורה איזו ראי' ישנה כאן ומה צניעות שייכת בזה ''ועיין'' טושו"ע ובשו"ע אדה"ז או"ח ר"ס ב</ref> - אם עושים דבר בחדרי חדרים או בגלוי), ולעתיד יזעקו הכתלים והקורות ("ארויסשרייען") מה שספגו עתה - "אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". ואף ששם המדובר הוא בנוגע עשיותיו של אדם ''שהיפך'' הטוב כו' - הרי מובן מזה במכ"ש בנוגע לתומ"צ, כי מרובה מדה טובה<ref>סוטה, יא, א.</ref>. (כ"ק אדמו"ר<ref>לקו"ש ח"ד ע' 1096 בתרגום חפשי מאידיש, ועיי"ש שמעין גילוי זה דלעתיד ישנו גם עתה אצל צדיקים כו'. ולהעיר מאור החמה ד"ה ולזמנין הובא לעיל "העון עצמו נשאב באותו עץ". (העורך)</ref>)
  
 
::'''אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה''' - עתה מחריש הדומם, דורכים עליו והוא שותק. אך יבא זמן בגילויים שבעתיד, והדומם יתחיל לדבר, לספר, ויתבע: אם תוך כדי הליכה לא הרהרו או שוחחו בדברי תורה - מדוע דרכו עליו?! האדמה עליה דורכים ממתינה אלפי שנים מאז ששת ימי בראשית - כאשר בינתיים דורכים עליה כמה ברואים בעלי חיים כו' שתדרוך שם כף רגלו של יהודי שני יהודים וישוחחו בדברי תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה גם כמו בהמה! (היום יום<ref> ט"ו אדר א'.</ref>)
 
::'''אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה''' - עתה מחריש הדומם, דורכים עליו והוא שותק. אך יבא זמן בגילויים שבעתיד, והדומם יתחיל לדבר, לספר, ויתבע: אם תוך כדי הליכה לא הרהרו או שוחחו בדברי תורה - מדוע דרכו עליו?! האדמה עליה דורכים ממתינה אלפי שנים מאז ששת ימי בראשית - כאשר בינתיים דורכים עליה כמה ברואים בעלי חיים כו' שתדרוך שם כף רגלו של יהודי שני יהודים וישוחחו בדברי תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה גם כמו בהמה! (היום יום<ref> ט"ו אדר א'.</ref>)
  
===ראיה לתחיית המתים בק"ו ממקל אהרן===
+
===ראיה לתחיית המתים - קל וחומר ממטה אהרן===
  
 
תא חזי חוטרא דאהרן דאיהו אעא יבישא [בא וראה מקלו של אהרן שהיה עץ יבש], קודשא בריך הוא שירותא דנסין עבד ביה [הקב"ה תחילת הנסים במצרים עשה בו], ותרי שליחותי ביה אתעבידו [ושני שליחותיות נעשו בו], חד דאיהו אעא יבישא ובלע לאינון תנינייא דילהון [אחד שהוא היה עץ יבש ובלע את התנינים שלהם], וחד דהא לשעתא אתהדר ברוחא ואתעביד בריה [ואחד כי לפי שעה חזר להיות בריה ברוח חיים].
 
תא חזי חוטרא דאהרן דאיהו אעא יבישא [בא וראה מקלו של אהרן שהיה עץ יבש], קודשא בריך הוא שירותא דנסין עבד ביה [הקב"ה תחילת הנסים במצרים עשה בו], ותרי שליחותי ביה אתעבידו [ושני שליחותיות נעשו בו], חד דאיהו אעא יבישא ובלע לאינון תנינייא דילהון [אחד שהוא היה עץ יבש ובלע את התנינים שלהם], וחד דהא לשעתא אתהדר ברוחא ואתעביד בריה [ואחד כי לפי שעה חזר להיות בריה ברוח חיים].
שורה 32: שורה 32:
  
 
דהא (בראשית קל"ז) גרמא חד ישתאר מן גופא תחות ארעא [כי עצם אחד נשאר מן הגוף תחת הארץ], וההוא לא אתרקב ולא אתבלי בעפרא לעלמין [וזה לא ירקב ולא יבלע בעפר לעולם], ובההוא זמנא קודשא בריך הוא ירכך ליה ויעביד ליה כחמירא בעיסה [ובזמן תחיית המתים הקב"ה ירכך אותו ויעשה אותו כשאור בבצק], ויסתלק ויתפשט לארבע זויין [ויתעלה ויתפשט לארבע זויות] ומניה ישתכלל גופא וכל שייפוי [וממנו יתתקן ויבנה הגוף וכל אבריו], וקודשא בריך הוא יהיב ביה רוחא לבתר [ואחר כך יתן בו הקב"ה רוח חיים]. אמר ליה רבי אלעזר הכי הוא [כך הוא ודאי כדבריך], ותא חזי ההוא גרמא במה אתרכך [בא וראה, העצם הזה במה יתרכך], בטל [שהקב"ה יוריד טל של תחיה מרישא דא"א הנקרא טלא דבדולחא שימשך לראש ז"א ומשם למלכות וממנה להחיות את המתים], דכתיב<ref>שם.</ref> כי טל אורות טלך וגו' [פירוש הטל ירד מאורות של מעלה]:
 
דהא (בראשית קל"ז) גרמא חד ישתאר מן גופא תחות ארעא [כי עצם אחד נשאר מן הגוף תחת הארץ], וההוא לא אתרקב ולא אתבלי בעפרא לעלמין [וזה לא ירקב ולא יבלע בעפר לעולם], ובההוא זמנא קודשא בריך הוא ירכך ליה ויעביד ליה כחמירא בעיסה [ובזמן תחיית המתים הקב"ה ירכך אותו ויעשה אותו כשאור בבצק], ויסתלק ויתפשט לארבע זויין [ויתעלה ויתפשט לארבע זויות] ומניה ישתכלל גופא וכל שייפוי [וממנו יתתקן ויבנה הגוף וכל אבריו], וקודשא בריך הוא יהיב ביה רוחא לבתר [ואחר כך יתן בו הקב"ה רוח חיים]. אמר ליה רבי אלעזר הכי הוא [כך הוא ודאי כדבריך], ותא חזי ההוא גרמא במה אתרכך [בא וראה, העצם הזה במה יתרכך], בטל [שהקב"ה יוריד טל של תחיה מרישא דא"א הנקרא טלא דבדולחא שימשך לראש ז"א ומשם למלכות וממנה להחיות את המתים], דכתיב<ref>שם.</ref> כי טל אורות טלך וגו' [פירוש הטל ירד מאורות של מעלה]:
 +
 +
::'''כחמירא בעיסה''' - כעיסה שיש בו שאור שעולה למעלה למעלה, אף כן עצם הזה יתרבה להיות נבנה הגוף ממנו (מהרח"ו)<ref>הגה"ה לזהר פרשת נח סט, א.</ref>.
  
 
::'''ויתפשט לד' זויין''' - דהיינו שיהיה כעין הלב שהוא באמצע הגוף וממנו יתפשט לשתי זרועות ולשתי שוקים ד' זויות (אור החמה).
 
::'''ויתפשט לד' זויין''' - דהיינו שיהיה כעין הלב שהוא באמצע הגוף וממנו יתפשט לשתי זרועות ולשתי שוקים ד' זויות (אור החמה).
  
::'''במה אתרכך בטל''' - היינו טלא דבדולחא דאיתנגיד מא"א לרישא דז"א וזהו כי טל אורות מאינון נהורין עילאין כנזכר באדרת נשא (אור החמה).
+
::'''במה אתרכך בטל''' - היינו טלא דבדולחא דאיתנגיד מא"א לרישא דז"א וזהו כי טל אורות מאינון נהורין עילאין כנזכר באדרת נשא<ref>אדרא רבא פרשת נשא דף קכח עמוד ב. וראה מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב א עמק קג ואילך.  מאמרי אדמו"ר האמצעי ח"ז עמ' שנח, וש"נ.</ref> (אור החמה).
  
::'''דההוא גופא דהוה יקום משמע דכתיב יחיו מתיך ולא כתיב יברא''' - כיון שעיקר שכינה ''בתחתונים'' היתה, אשר לכן 'ובנו בחרת' דוקא בגוף הגשמי<ref>תניא פמ"ט (ע, רע"א). תורת שלום ע' 120.</ref>, לפיכך הגוף הוא מציאות אמיתית שאין בו שום כליון והפסד. השינוי שנגרם לו על ידי חטא עץ הדעת שהוא תוצאה של "ואל עפר תשוב" הוא בחיצוניות בלבד, ולא בעצם מהותו. כי מעשה בני אדם אינו יכול לשנות ח"ו<ref>כדלעיל סעיף ג' (בפנים השיחה).</ref> את בחירת 'עצמותו', יתברך, אשר 'הוא' בחר בגוף היהודי. וזהו ההסבר לכך ש'עצם הלוז', שלא נהנתה מעץ הדעת<ref>אלי' רבה לאו"ח סי' ש. עי' בפנים השיחה הע' 31 דיון בהמקור לזה.</ref>, אינה נפסדת לעולם, כי זוהי "עצמיות" הגוף<ref>ולהעיר מה דהעוף "חול" נשרף (אלא ש)משייר בו כביצה וחוזר כו' וחי, מפני שלא אכל מעה"ד (ב"ר פי"ט, ה) - היינו שנשאר העצמיות. והא דהשאר נשרף - י"ל ''בפשטות'' דהא אוכל שאר דברים ונעשים דם ובשר כבשרו. וראה מת"כ שם ועוד.</ref>, ובכך לא ייתכן חטא והפסד. וכיון ש"ובנו בחרת" הוא גם לגבי הגוף ''בכלל'', מובן מכך, ''שבפנימיות'', לא ייתכן כליון גם לגבי הגוף בכללותו<ref>ואין סתירה לזה מהמובא לעיל הערה 29 [בפנים השיחה] בענין "מחי' מתים ברחמים רבים" - כי מכיון ש"''בנו'' בחרת" (שבחירת העצמות היא בהגוף גופא), הרי גם ההמשכה שמצד עצמות אוא"ס (שלגבי' מות וחיים שוים), שייכת להגוף ''ובפנימיותו'', ע"ד המבואר בלקו"ש ח"ה ס"ט בענין "לשמש את קוני". עיי"ש.</ref>. ולעתיד לבוא גם הוא ''נבנה'' מ"עצם הלוז", מפני עצם מהותו, כי יש לגביו בחירת עצמותו, יתברך. ומפני ש"שינוי החזור לבריתו לא שמיה שינוי", הרי גם עתה הוא מציאות אמיתית. (כ"ק אדמו"ר)<ref>לקו"ש ח"ו שיחת י' שבט (תרגום חופשי מאידיש). </ref>.
+
::'''דההוא גופא דהוה יקום משמע דכתיב יחיו מתיך ולא כתיב יברא''' - כיון שעיקר שכינה ''בתחתונים'' היתה, אשר לכן 'ובנו בחרת' דוקא בגוף הגשמי<ref>תניא פמ"ט (ע, רע"א). תורת שלום ע' 120.</ref>, לפיכך הגוף הוא מציאות אמיתית שאין בו שום כליון והפסד. השינוי שנגרם לו על ידי חטא עץ הדעת שהוא תוצאה של "ואל עפר תשוב" הוא בחיצוניות בלבד, ולא בעצם מהותו. כי מעשה בני אדם אינו יכול לשנות ח"ו<ref>כדלעיל סעיף ג' (בפנים השיחה).</ref> את בחירת 'עצמותו', יתברך, אשר ''הוא'' בחר בגוף היהודי. וזהו ההסבר לכך ש'עצם הלוז', שלא נהנתה מעץ הדעת<ref>אלי' רבה לאו"ח סי' ש. עי' בפנים השיחה הע' 31 דיון בהמקור לזה.</ref>, אינה נפסדת לעולם, כי זוהי "עצמיות" הגוף<ref>ולהעיר מה דהעוף "חול" נשרף (אלא ש)משייר בו כביצה וחוזר כו' וחי, מפני שלא אכל מעה"ד (ב"ר פי"ט, ה) - היינו שנשאר העצמיות. והא דהשאר נשרף - י"ל ''בפשטות'' דהא אוכל שאר דברים ונעשים דם ובשר כבשרו. וראה מת"כ שם ועוד.</ref>, ובכך לא ייתכן חטא והפסד. וכיון ש"ובנו בחרת" הוא גם לגבי הגוף ''בכלל'', מובן מכך, ''שבפנימיות'', לא ייתכן כליון גם לגבי הגוף בכללותו<ref>ואין סתירה לזה מהמובא לעיל הערה 29 [בפנים השיחה] בענין "מחי' מתים ברחמים רבים" - כי מכיון ש"''בנו'' בחרת" (שבחירת העצמות היא בהגוף גופא), הרי גם ההמשכה שמצד עצמות אוא"ס (שלגבי' מות וחיים שוים), שייכת להגוף ''ובפנימיותו'', ע"ד המבואר בלקו"ש ח"ה ס"ט בענין "לשמש את קוני". עיי"ש.</ref>. ולעתיד לבוא גם הוא ''נבנה'' מ"עצם הלוז", מפני עצם מהותו, כי יש לגביו בחירת עצמותו, יתברך. ומפני ש"שינוי החזור לבריתו לא שמיה שינוי", הרי גם עתה הוא מציאות אמיתית. (כ"ק אדמו"ר)<ref>לקו"ש ח"ו שיחת י' שבט (תרגום חופשי מאידיש). </ref>.
  
 
::'''ומניה ישתכלל גופא וכל שייפוי''' - ומזה מובן שגם בנשמה (שהנשמה והגוף הם - בכלל - בערך ושייכות זל"ז) יהי' שינוי עיקרי, ובזמן התחי' כו' גם הנשמה תעבור דרך כמה ענינים עד ש"תבנה" ותכנס בגופו (כ"ק אדמו"ר)<ref>קונטרס ענינה של תורת החסידות אות יג.</ref>.
 
::'''ומניה ישתכלל גופא וכל שייפוי''' - ומזה מובן שגם בנשמה (שהנשמה והגוף הם - בכלל - בערך ושייכות זל"ז) יהי' שינוי עיקרי, ובזמן התחי' כו' גם הנשמה תעבור דרך כמה ענינים עד ש"תבנה" ותכנס בגופו (כ"ק אדמו"ר)<ref>קונטרס ענינה של תורת החסידות אות יג.</ref>.
שורה 49: שורה 51:
 
* ד"ה ששת ימים תרס"ו (לעתיד לבוא יהיה נרגש גילוי רצון העליון בכל הדברים הגשמיים), עיי"ש ''בארוכה''.
 
* ד"ה ששת ימים תרס"ו (לעתיד לבוא יהיה נרגש גילוי רצון העליון בכל הדברים הגשמיים), עיי"ש ''בארוכה''.
 
* תורת מנחם תשכ"ג ח"ג אות כא-כב (קורות ביתו של אדם מעידים בו בעבודת ה', ואצל צדיקים היום). וראה גם שיחת י"ב תמוז תש"י (גם לאחרי אלפי שנים יעידו קורות הבית כו' ועאכו"כ אצל צדיקים). ספר השיחות תרצ"ו עמ' 140 (להתבייש גם מהדומם ומהצומח - יראת בושת מחפץ של צדיק).  
 
* תורת מנחם תשכ"ג ח"ג אות כא-כב (קורות ביתו של אדם מעידים בו בעבודת ה', ואצל צדיקים היום). וראה גם שיחת י"ב תמוז תש"י (גם לאחרי אלפי שנים יעידו קורות הבית כו' ועאכו"כ אצל צדיקים). ספר השיחות תרצ"ו עמ' 140 (להתבייש גם מהדומם ומהצומח - יראת בושת מחפץ של צדיק).  
* לקוטי שיחות ח"ו י' שבט אות ג-ו ("ההוא גופא דהוה יקום" בעבודת ה').
+
* לקוטי שיחות ח"ו י' שבט אות ג-ו ("יחיו מתיך ולא כתיב יברא" בעבודת ה').
 
* לקוטי שיחות חי"ח חוקת ב אות יב (מראי מקומות).
 
* לקוטי שיחות חי"ח חוקת ב אות יב (מראי מקומות).
 
* שיחת כ"ק אדמו"ר מוצאי ש"פ בשלח תשכ"א (הקשר למלוה מלכה). לקו"ש חל"ו ע' 75 ואילך (בענין הנ"ל).
 
* שיחת כ"ק אדמו"ר מוצאי ש"פ בשלח תשכ"א (הקשר למלוה מלכה). לקו"ש חל"ו ע' 75 ואילך (בענין הנ"ל).
* שיחת כ"ק אדמו"ר ש"פ ויצא תשנ"ב אות יג וש"נ (זיכוך גשמיות העולם). וע"ע [[בעל שם טוב]].
+
* שיחת כ"ק אדמו"ר ש"פ ויצא תשנ"ב אות יג וש"נ (זיכוך גשמיות העולם). וע"ע [[בעל שם טוב]] (שלעתיד יראו אותיות התורה והתפלה שלומדים ומתפללים לנגד עיניהם).
 +
* "ביאור ענין עצם התחיה ששמו לוז", הרב אברהם מייזעלס, קובץ אור ישראל גליון כו עמ' רי"ב.
 +
* בענין "ולא אתבלי בעפרא לעלמין" כתב ב'זכות משה'<ref>ביאור לס' חכמת הנפש של הרוקח מאת הר"ש קורח, בני ברק תשס"ג.</ref> שאפילו בזמנינו שפיתחו חום עצום וישרפוהו מ"מ אין החומר עצמו מתאפס, והחוקרים קוראים לכל דבר "חוק שימור החומר" היינו שאין שום דבר בטבע שמתאפס וכך האדם גם יטחן ויאכלוהו דגי הים. הם עצמם מפרישים פסולתם שחומרו מאכילה זו וכן כל כיו"ב.  
 
* הנה ימים באים ח"ב עמ' 344 ואילך.  
 
* הנה ימים באים ח"ב עמ' 344 ואילך.  
  

גרסה אחרונה מ־11:45, ט' באייר ה'תשע"ו

הפענוח הוא מתוך פירוש "מתוק מדבש". 

בכל עושה ה' שליחותו

רבי חייא הוה יתיב יומא חדא אבבא דתרעא דאושא [היה יושב יום אחד על פתח שער העיר אושא], חמא ליה לרבי אלעזר חד קטפירא טאסא גביה [ראה לרבי אלעזר שצפור אחת שקוראים אותה מבשרת היתה מעופפת אליו], אמר ליה לרבי אלעזר משמע דאפילו באורחך כלא תאיבין למהך אבתרך [משמע שאפילו כשאתה הולך בדרך הכל מתאוים ללכת אחריך], אהדר רישא וחמא ליה [החזיר רבי אלעזר ראשו וראה את הצפור הפורחת אחריו], אמר ודאי שליחותא אית גביה [אמר ודאי שיש לצפור זו איזו שליחות אלי], דהא קודשא בריך הוא בכלא עביד שליחותיה [כי הקב"ה על ידי הכל עושה שליחותו] וכמה שליחין אית ליה לקודשא בריך הוא [כי הרבה שליחים יש להקב"ה] דלא תימא מלין דאית בהו רוחא בלחודייהו [שלא תאמר שעושה שליחותו רק בדבר שיש בו רוח חיים] אלא אפילו אינון מלין דלית בהו רוחא [אלא אפילו בדבר שאין בו רוח חיים].

ולזמנין דקב"ה עביד בהו שליחותא - או נשברת הקורה ונופלת עליו או נופלת אבן על ראשו ורוצץ את מוחו. והענין כי העון עצמו נשאב באותו עץ או באותו אבן ונפרע ממנו. וזהו וישלחם ביד פשעם[1]. (אור החמה)

אבני ביתו ועצי ביתו יעידו בו

פתח ואמר [לפרש מה שכתוב] כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה[2] [והקדים ואמר] כמה אית ליה לבר נש לאזדהרא מחובוי דלא יחטא קמי קודשא בריך הוא [כמה צריך האדם להזהר מעונותיו שלא יחטא לפני הקב"ה], ואי יימא מאן יסהיד ביה [ואם יאמר מי יעיד בו מה שעשה בחדרי משכבו], הא אבני ביתיה ואעי ביתיה יסהידו ביה [הרי אבני ביתו ועצי ביתו יעידו בו, רצה לומר עתיד הקב"ה להביא את הרשעים למשפט, וכדי שיתביישו ממעשיהם יתן הקב"ה רוח באבני ביתו שיעידו בפניו ויכלם ממה שעשה], ולזמנין דקודשא בריך הוא עביד בהו שליחותא [ולפעמים הקב"ה עושה בהם שליחותו, ורצה לומר הגם שהקב"ה יודע כל תעלומות והוא העד והוא הדיין, אבל הקב"ה רוצה שעדים גשמיים יעידו בו].

יסהידו ביה - אבן מקיר וקורה מעידה הוא מצד כח המעמיד מאין ליש[3] בפרטות ומצד גלגולים שבדצח"מ[4]. (הרא"ד מבוטשאטש)[5] יסהידו ביה - דהאדם נדמה לו דכאשר אין בני אדם רואים אותו אין יודע להעיד בו, ובאמת הרי כל הדוממים והצומחים בעלי נפש הם ... כמ"ש בע"ח בסופו[6] דיש נפש הצומחת ונפש הדוממת דהכוונה היא הנפש הפרטי דכל צומח ודומם. (כ"ק אדמו"ר הריי"ץ)[7]
אבני ביתיה ואעי ביתיה יסהידו ביה - כשאדם לומד תורה - חודר קול התורה לא רק אותו[8] אלא אפילו את כתלי הבית שבו לומד, כמארז"ל[9] שלעתיד "קורות ביתו של אדם מעידים בו", כיון שעתה סופגים הם את דיבוריו ומעשיו; אלא שעתה ענין זה הוא בהעלם (העלם שיש לו מקום גם ע"פ תורה, תורת אמת, שמטעם זה ישנם חילוקים בהלכה - ולדוגמא בהנוגע לצניעות[10] - אם עושים דבר בחדרי חדרים או בגלוי), ולעתיד יזעקו הכתלים והקורות ("ארויסשרייען") מה שספגו עתה - "אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". ואף ששם המדובר הוא בנוגע עשיותיו של אדם שהיפך הטוב כו' - הרי מובן מזה במכ"ש בנוגע לתומ"צ, כי מרובה מדה טובה[11]. (כ"ק אדמו"ר[12])
אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה - עתה מחריש הדומם, דורכים עליו והוא שותק. אך יבא זמן בגילויים שבעתיד, והדומם יתחיל לדבר, לספר, ויתבע: אם תוך כדי הליכה לא הרהרו או שוחחו בדברי תורה - מדוע דרכו עליו?! האדמה עליה דורכים ממתינה אלפי שנים מאז ששת ימי בראשית - כאשר בינתיים דורכים עליה כמה ברואים בעלי חיים כו' שתדרוך שם כף רגלו של יהודי שני יהודים וישוחחו בדברי תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה גם כמו בהמה! (היום יום[13])

ראיה לתחיית המתים - קל וחומר ממטה אהרן

תא חזי חוטרא דאהרן דאיהו אעא יבישא [בא וראה מקלו של אהרן שהיה עץ יבש], קודשא בריך הוא שירותא דנסין עבד ביה [הקב"ה תחילת הנסים במצרים עשה בו], ותרי שליחותי ביה אתעבידו [ושני שליחותיות נעשו בו], חד דאיהו אעא יבישא ובלע לאינון תנינייא דילהון [אחד שהוא היה עץ יבש ובלע את התנינים שלהם], וחד דהא לשעתא אתהדר ברוחא ואתעביד בריה [ואחד כי לפי שעה חזר להיות בריה ברוח חיים].

אמר רבי אלעזר תפח [כח, עמוד ב] רוחיהון דאינון דאמרין דלא זמין קודשא בריך הוא לאחייא מתייא [תפח רוחם של אלו האומרים שהקב"ה אינו עתיד להחיות המתים], והיך יתעביד מנייהו בריה חדתא [ואומרים איך יעשה הקב"ה מגופים שנרקבו ונבלעו בעפר בריה חדשה], ייתון ויחמון אינון טפשאין חייביא רחיקין מאורייתא רחיקין מניה [יבואו ויראו אלו טפשים חוטאים הרחוקים מן התורה ורחוקים מהקב"ה], בידיה דאהרן הוה חוטרא אעא יבישא [בידו של אהרן היה מקל מעץ יבש] וקודשא בריך הוא לפום שעתא אהדר ליה בריה משניא ברוחא וגופא [והקב"ה לפי שעה החזירו להיות בריה משונה ברוח וגוף, כל שכן] אינון גופין דהוו בהו רוחין ונשמתין קדישין ונטרו פקודי אורייתא ואשתדלו באורייתא יממא ולילי וקודשא בריך הוא טמיר לון בעפרא [אלו הגופים שהיה בהם רוחות ונשמות קדושות ושמרו מצות התורה ועסקו בתורה יומם ולילה והקב"ה הטמין אותם ושמרם בעפר], לבתר בזמנא דיחדי עלמא על אחת כמה וכמה דיעבד להו בריה חדתא [לעתיד בזמן שהקב"ה ישמח עולמו על ידי שיחיה את העולם שנחשב עתה כמת, ואז בודאי שהקב"ה יעשה את גוף האדם בריה חדשה].

בזמנא דיחדי עלמא - היינו שעתיד העולם עצמו להחיותו כדאיתא בפ' ויקהל דף קצ"ט כי העולם עתה הוא מת ועתיד הקב"ה להחיותו ולזה יהיה לו כח שיתגלגלו בו גופים שבחו"ל שבגלגול מחילות כי ישוב העולם אל חיותו ויתן מקום שיכנסו הגופים בתוכו עד בואם אל א"י לקבל נשמתם וזהו שרמז כאן באומרו בזמנא דיחדי עלמא שהעולם עצמו ישמח בחיותו (אור החמה).

ריכוך העצם הנשאר מן הגוף בטל תחיה

אמר רבי חייא ולא עוד אלא דההוא גופא דהוה יקום [ולא עוד אלא אותו הגוף שמת הוא ממש יקום, כדי שיכירו שהוא הוא הפלוני הקודם], משמע דכתיב[14] יחיו מתיך [משמע שאותם שמתו יקומו], ולא כתיב יברא [שהקב"ה יברא אותם מחדש], משמע דבריין אינון אבל יחיו [משמע שכבר היו נבראים ועתה יחיו].

דהא (בראשית קל"ז) גרמא חד ישתאר מן גופא תחות ארעא [כי עצם אחד נשאר מן הגוף תחת הארץ], וההוא לא אתרקב ולא אתבלי בעפרא לעלמין [וזה לא ירקב ולא יבלע בעפר לעולם], ובההוא זמנא קודשא בריך הוא ירכך ליה ויעביד ליה כחמירא בעיסה [ובזמן תחיית המתים הקב"ה ירכך אותו ויעשה אותו כשאור בבצק], ויסתלק ויתפשט לארבע זויין [ויתעלה ויתפשט לארבע זויות] ומניה ישתכלל גופא וכל שייפוי [וממנו יתתקן ויבנה הגוף וכל אבריו], וקודשא בריך הוא יהיב ביה רוחא לבתר [ואחר כך יתן בו הקב"ה רוח חיים]. אמר ליה רבי אלעזר הכי הוא [כך הוא ודאי כדבריך], ותא חזי ההוא גרמא במה אתרכך [בא וראה, העצם הזה במה יתרכך], בטל [שהקב"ה יוריד טל של תחיה מרישא דא"א הנקרא טלא דבדולחא שימשך לראש ז"א ומשם למלכות וממנה להחיות את המתים], דכתיב[15] כי טל אורות טלך וגו' [פירוש הטל ירד מאורות של מעלה]:

כחמירא בעיסה - כעיסה שיש בו שאור שעולה למעלה למעלה, אף כן עצם הזה יתרבה להיות נבנה הגוף ממנו (מהרח"ו)[16].
ויתפשט לד' זויין - דהיינו שיהיה כעין הלב שהוא באמצע הגוף וממנו יתפשט לשתי זרועות ולשתי שוקים ד' זויות (אור החמה).
במה אתרכך בטל - היינו טלא דבדולחא דאיתנגיד מא"א לרישא דז"א וזהו כי טל אורות מאינון נהורין עילאין כנזכר באדרת נשא[17] (אור החמה).
דההוא גופא דהוה יקום משמע דכתיב יחיו מתיך ולא כתיב יברא - כיון שעיקר שכינה בתחתונים היתה, אשר לכן 'ובנו בחרת' דוקא בגוף הגשמי[18], לפיכך הגוף הוא מציאות אמיתית שאין בו שום כליון והפסד. השינוי שנגרם לו על ידי חטא עץ הדעת שהוא תוצאה של "ואל עפר תשוב" הוא בחיצוניות בלבד, ולא בעצם מהותו. כי מעשה בני אדם אינו יכול לשנות ח"ו[19] את בחירת 'עצמותו', יתברך, אשר הוא בחר בגוף היהודי. וזהו ההסבר לכך ש'עצם הלוז', שלא נהנתה מעץ הדעת[20], אינה נפסדת לעולם, כי זוהי "עצמיות" הגוף[21], ובכך לא ייתכן חטא והפסד. וכיון ש"ובנו בחרת" הוא גם לגבי הגוף בכלל, מובן מכך, שבפנימיות, לא ייתכן כליון גם לגבי הגוף בכללותו[22]. ולעתיד לבוא גם הוא נבנה מ"עצם הלוז", מפני עצם מהותו, כי יש לגביו בחירת עצמותו, יתברך. ומפני ש"שינוי החזור לבריתו לא שמיה שינוי", הרי גם עתה הוא מציאות אמיתית. (כ"ק אדמו"ר)[23].
ומניה ישתכלל גופא וכל שייפוי - ומזה מובן שגם בנשמה (שהנשמה והגוף הם - בכלל - בערך ושייכות זל"ז) יהי' שינוי עיקרי, ובזמן התחי' כו' גם הנשמה תעבור דרך כמה ענינים עד ש"תבנה" ותכנס בגופו (כ"ק אדמו"ר)[24].
במה אתרכך בטל - והגוף עצמו יהיה ניזון מה"טל תחיה", ולא יהיה זקוק להנשמה, ואדרבה - הנשמה תהיה ניזונת מן הגוף[25]". (כ"ק אדמו"ר)[26]

לעיון נוסף

  • זהר פרשת נח דף סט, א.
  • תענית יא, א.
  • ד"ה ששת ימים תרס"ו (לעתיד לבוא יהיה נרגש גילוי רצון העליון בכל הדברים הגשמיים), עיי"ש בארוכה.
  • תורת מנחם תשכ"ג ח"ג אות כא-כב (קורות ביתו של אדם מעידים בו בעבודת ה', ואצל צדיקים היום). וראה גם שיחת י"ב תמוז תש"י (גם לאחרי אלפי שנים יעידו קורות הבית כו' ועאכו"כ אצל צדיקים). ספר השיחות תרצ"ו עמ' 140 (להתבייש גם מהדומם ומהצומח - יראת בושת מחפץ של צדיק).
  • לקוטי שיחות ח"ו י' שבט אות ג-ו ("יחיו מתיך ולא כתיב יברא" בעבודת ה').
  • לקוטי שיחות חי"ח חוקת ב אות יב (מראי מקומות).
  • שיחת כ"ק אדמו"ר מוצאי ש"פ בשלח תשכ"א (הקשר למלוה מלכה). לקו"ש חל"ו ע' 75 ואילך (בענין הנ"ל).
  • שיחת כ"ק אדמו"ר ש"פ ויצא תשנ"ב אות יג וש"נ (זיכוך גשמיות העולם). וע"ע בעל שם טוב (שלעתיד יראו אותיות התורה והתפלה שלומדים ומתפללים לנגד עיניהם).
  • "ביאור ענין עצם התחיה ששמו לוז", הרב אברהם מייזעלס, קובץ אור ישראל גליון כו עמ' רי"ב.
  • בענין "ולא אתבלי בעפרא לעלמין" כתב ב'זכות משה'[27] שאפילו בזמנינו שפיתחו חום עצום וישרפוהו מ"מ אין החומר עצמו מתאפס, והחוקרים קוראים לכל דבר "חוק שימור החומר" היינו שאין שום דבר בטבע שמתאפס וכך האדם גם יטחן ויאכלוהו דגי הים. הם עצמם מפרישים פסולתם שחומרו מאכילה זו וכן כל כיו"ב.
  • הנה ימים באים ח"ב עמ' 344 ואילך.

הערות

  1. איוב ח, ד.
  2. חבקוק ב, יא. לפי פשוטו מדבר שם על גזלות שהגוים גוזלים, ואמר כי כל אבן תזעק מהקיר לומר גזולה אני ביד הבונה, וגם חתיכת עץ מן הקורה הנקראה כפיס יענה אל האבן ויאמר גם אני מגזילה (מצודות).
  3. ראה כעין זה בספר השיחות ה'ש"ת אות יח, "אבן מקיר תזעק וכמאמר (ראה שער היחוד והאמונה פ"ג) אילו ניתנה רשות לעין ליראות לא היה רואים את גשמיותו של החומר, רק את האין האלקי המחי' את החומר עיי"ש. (העורך)
  4. ראה ספר הגלגולים פרק נה, "והמדבר לשון הרע וכיו"ב מתגלגל באבן דומם כמבואר בענין נבל שנאמר בו ויהי לאבן (וַיְהִי בַבֹּקֶר בְּצֵאת הַיַּיִן מִנָּבָל וַתַּגֶּד לוֹ אִשְׁתּוֹ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיָּמָת לִבּוֹ בְּקִרְבּוֹ וְהוּא הָיָה לְאָבֶן - שמואל א פרק כה, לז) הוא היה גלגול בלעם ולפי שלא היה כחו אלא בפיו נתגלגל באבן, ולכן נתיירא נבל מלדבר יותר דברים רעים כי אע"ג דאיהו לא חזי מזליה חזיא ומתירא" עיי"ש. ובחסד לאברהם נהר י"ז, שהוא היותר קשה שבגלגולים, וזהו שאמר אבן מקיר תזעק - דהיינו שזועק מחמת צער, וכן היה אצל נבל. עכת"ד. וראה בזה ד"ה כי תהיינה לאיש אעת"ר, "שנפש האדם מתגלגל בגוף הבהמה או בדומם כמו אבן מקיר תזעק". ושם נתבאר אופן הגלגול, שהארת הנפש נשארת בהתעלמות ולכן אין שינוי בהאבן עיי"ש. וראה אוה"ת דברים ח"ב עמ' תתצז כעין זה. ועכ"פ מבואר בדבריו שישנם ב' פירושים באבן מקיר תזעק, והמבואר בזהר כאן הוא לגבי הפירוש הראשון, דלפי הפירוש השני האבן הפירוש של "תזעק" הוא שזועק מחמת צער הגלגול, ולא שמעיד על עוונותיו של אדם, ולפירוש הראשון שהוא כח ה' הפועל בנפעל, אתי שפיר. (העורך)
  5. נדפס מכ"י ביגדיל תורה (חב"ד) שנה ז' חוברת עמ' מו.
  6. שער נ (שער קיצור אבי"ע) פ"י.
  7. יו"ט של ר"ה תרצ"ב.
  8. וכמארז"ל (ברכות כב, א) מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע אף כאן באימה וביראה וברתת ובזיע וכפי שמבאר רבנו הזקן (תו"א יתרו סו, ב וראה גם ויצא כב, ב) שלכאורה אינו מובן דמיון זה מה להלן אף כאן כו' שהרי במעמד הר סיני וכל העם רואים את הקולות ופב"פ דבר ה' משא"כ התורה של כל אדם כשלומד בפני עצמו ויש בזה שהאימה והיראה כו' לא היתה מצד התורה אלא מצד הגילוי דוירד הוי' על הר סיני שהי' קודם לנתינת התורה ומבאר כי גם עסק התורה שבכ"א ובכל זמן הוא דבר ה' ממש שנאמר למשה מסיני וכמארז"ל ראה תדבא"ר רפי"ח. יל"ש איכה רמז תתרלד) "כל הקורא ושונה הקב"ה קורא ושונה כנגדו", שזהו ע"ד הענין ד"וירד הוי' על הר סיני" אלא שהוא לא רואה זאת בעיני בשר אבל תושבע"פ מגלה שכן היא המציאות (מהנחה בלתי מוגה).
  9. תענית יא, א וש"נ. זח"ב כח, א.
  10. וכיון שעכ"פ בהעלם ישנו לכן יש ענין בזה ש"לא ראו קורות ביתי קלעי שערי (יומא מז, א) דלכאורה איזו ראי' ישנה כאן ומה צניעות שייכת בזה ועיין טושו"ע ובשו"ע אדה"ז או"ח ר"ס ב
  11. סוטה, יא, א.
  12. לקו"ש ח"ד ע' 1096 בתרגום חפשי מאידיש, ועיי"ש שמעין גילוי זה דלעתיד ישנו גם עתה אצל צדיקים כו'. ולהעיר מאור החמה ד"ה ולזמנין הובא לעיל "העון עצמו נשאב באותו עץ". (העורך)
  13. ט"ו אדר א'.
  14. ישעיה כו.
  15. שם.
  16. הגה"ה לזהר פרשת נח סט, א.
  17. אדרא רבא פרשת נשא דף קכח עמוד ב. וראה מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב א עמק קג ואילך. מאמרי אדמו"ר האמצעי ח"ז עמ' שנח, וש"נ.
  18. תניא פמ"ט (ע, רע"א). תורת שלום ע' 120.
  19. כדלעיל סעיף ג' (בפנים השיחה).
  20. אלי' רבה לאו"ח סי' ש. עי' בפנים השיחה הע' 31 דיון בהמקור לזה.
  21. ולהעיר מה דהעוף "חול" נשרף (אלא ש)משייר בו כביצה וחוזר כו' וחי, מפני שלא אכל מעה"ד (ב"ר פי"ט, ה) - היינו שנשאר העצמיות. והא דהשאר נשרף - י"ל בפשטות דהא אוכל שאר דברים ונעשים דם ובשר כבשרו. וראה מת"כ שם ועוד.
  22. ואין סתירה לזה מהמובא לעיל הערה 29 [בפנים השיחה] בענין "מחי' מתים ברחמים רבים" - כי מכיון ש"בנו בחרת" (שבחירת העצמות היא בהגוף גופא), הרי גם ההמשכה שמצד עצמות אוא"ס (שלגבי' מות וחיים שוים), שייכת להגוף ובפנימיותו, ע"ד המבואר בלקו"ש ח"ה ס"ט בענין "לשמש את קוני". עיי"ש.
  23. לקו"ש ח"ו שיחת י' שבט (תרגום חופשי מאידיש).
  24. קונטרס ענינה של תורת החסידות אות יג.
  25. ראה ד"ה כימי צאתך דאחש"פ תשי"ב פ"ח (תורת מנחם שם ע' 135). וש"נ.
  26. שיחת כ"ק אדמו"ר אחש"פ תשכ"ו אות כג.
  27. ביאור לס' חכמת הנפש של הרוקח מאת הר"ש קורח, בני ברק תשס"ג.