ימות המשיח בהלכה חלק ב׳ - סימן צח׃ עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם

מתוך תורת הגאולה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

כל כבודה בת מלך פנימה

בלקוטי שיחות חכ"א ע' 379 (הוספות לפ' בשלח) הביא הגמ' דסוף מכות (כד,ב): "שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם. כיון שהגיעו להר הבית, ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור"ע מצחק. אמרו לו: מפני מה אתה מצחק?.. א"ל לכך אני מצחק, דכתיב: (ישעיהו ח,ב) ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו, וכי מה ענין אוריה אצל זכריה? אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני,? אלא, תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה, באוריה כתיב: (מיכה ג,יב) לכן בגללכם ציון שדה תחרש וגו', בזכריה כתיב: (זכריה ח,ד) עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם, עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה - הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה, עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה - בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת" (בגאולה העתידה בב"א).

ומקשה מהו כוונת הנבואה שגם נשים תשבו ברחובות ירושלים - הרי דבר זה הוא לכאורה היפך הכלל ד"כל כבודה בת מלך פנימה" (תהלים מה,יד), שכבודה של האשה היהודייה הוא בהיותה "פנימה" ולא בהימצאותה ברחוב? בדומה לזה יש להקשות גם על נבואתו של ירמיהו הנביא" אודות גאולה העתידה (ירמי' לג,י-יא) "עוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול חתן וקול כלה" הלא קולה של אשה הנשמע ברחובות הוא היפך הצניעות?

ומבאר זה על פי מה שכתבו התוס' (מכות שם ד"ה באוריה) שהנבואה ד"עוד ישבו זקנים וזקנות" נאמרה על הזמן שאחר תחיית המתים (כדאיתא בפסחים סח,א), – ובאותו הזמן תתבטל היצה"ר לגמרי ו"גם אויביו ישלים עמו" (ע"פ משלי טז,ז), שגם היצר הרע ישלים עם רצון של היהודי לעבוד את הקדוש ברוך הוא, ובזמן שכזה, אין צורך בזהירות של "כבודה בת מלך פנימה" ולכן הנבואות ד"עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים" ו"עוד ישמע בערי יהודה .. קול חתן וקול כלה" יוכלו להתקיים עיי"ש.

קשה מהגמ' סוכה דלעת"ל אנשים לבד ונשים לבד

והנה איתא בסוכה (נא,ב) - בנוגע לשמחת בית השואבה במקדש - תנו רבנן בראשונה היו נשים מבפנים ואנשים מבחוץ, והיו באים לידי קלות ראש.. התקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. היכי עביד הכי? והכתיב (דברי הימים-א כח,יט) "הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל" - אמר רב: קרא אשכחו ודרוש, (זכריה יב,יב) "וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד" אמרו: והלא דברים קל וחומר. ומה לעתיד לבא - שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם - אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד, עכשיו שעסוקין בשמחה ויצר הרע שולט בהם - על אחת כמה וכמה".

ובס' 'יד דוד' שם הביא להקשות ע"ז, מהא דאיתא בקידושין (פ,ב) ד"בשעת אנינות תביר יצריה" דלכך מתיר אבא שאול בזמן אנינות להתייחד אדם אחד עם שתי נשים, וגם רבנן שאוסרים הוא מטעם אחר, דיש לחוש לפעמים שאין שם אנינות ועושין עצמן וכו' כמ"ש רש"י שם (בד"ה ורבנן), נמצא דאפילו רבנן מודים שבשעת אנינות תביר יצריה, והתוס' שם (בד"ה כי) הביאו בשם ר"ח, דרבנן דפליגי זהו משום דסב"ל דגם בשעת אנינות איכא יצה"ר, אבל לכו"ע יוקשה לפי אבא שאול מקרא דזכריה דגם בשעת ההספד בעינן אנשים לבד ונשים לבד?

ותירץ דע"כ צריך לומר דלעת"ל לאו משום גדר עבירה קאמר, דהא אמר בהדיא (סוכה שם) ש"אין יצה"ר שולט", ובעל כרחיך צ"ל דלאו אורח ארעא הוא שיתערבו אנשים עם נשים, ומביא ראי' לזה מהך דב"ב נח,א: "ר' בנאה הוה קא מציין מערתא, כי מטא למערתא דאברהם, אשכחיה לאליעזר עבד אברהם דקאי קמי בבא. א"ל: מאי קא עביד אברהם? א"ל: גאני בכנפה דשרה וקא מעיינא ליה ברישיה. א"ל, זיל אימא ליה: בנאה קאי אבבא. א"ל: ליעול, מידע ידיע דיצר בהאי עלמא ליכא", הרי מוכח מכאן דבדליכא יצה"ר ליכא חשש, וא"כ למה לע"ל לגבי הספד עבדינן הרחקה? אלא ש"מ כנ"ל ששם הוא משום דלאו אורח ארעא שיתערבו אנשים עם נשים אפילו במקום שאין יצה"ר, ובאברהם שאני וכו' עכתו"ד.

ועי' גם בס' 'פתח עינים' להחיד"א (סוכה שם) שהביא קושיא זו לפי אבא שאול בשם ה'ישרש יעקב' (מהר"ח אבואלעפיא) והקשה על תירוצו שם, ומוסיף דבאמת גם לפי רבנן (אי נימא כהתוס' דסב"ל דאפילו בשעת אנינות איכא יצה"ר) קשה, דכיון דלעת"ל אין יצה"ר שולט בהם למה צריכים להרחקה? ועכצ"ל דזו הרחקה יתירה לפנים מן השורה, וא"כ עד"ז יש לתרץ לפי אבא שאול דאף דסב"ל דתביר יצריה מ"מ לעת"ל ה"ז הרחקה יתירה, עיי"ש.[1]

אמנם דבריהם אינם כמבואר בהשיחה, דהרי בהשיחה מפורש דכשיתבטל יצה"ר וגם אויביו ישלים עמו אין צריכים להרחקה, וכפי שמוכח ממ"ש עוד ישבו זקנים וזקנות וגו', קול חתן וקול כלה, וא"כ לפי השיחה אכתי קשה לאבא שאול וכו' דהרי סב"ל "בשעת אנינות תביר יצריה"? ועוד דבסוכה מוכח דגם לעת"ל צריך הרחקה?

ולפי החיד"א והיד דוד תקשי מפסוקים אלו, דמוכח דלעת"ל שלא יהי' יצה"ר אי"צ להרחקה ולא אמרינן דלאו אורח ארעא וכו'?

בירור הרבי בענין זה

והנה מצינו הגדרה בענין זה בלקוטי שיחות חי"א פ' בשלח ב' (ע' 58) בהערה 20, שכתב שבכמה מפרשים כתבו שלכן לקחו [מרים והנשים] תופים כדי שלא ישמעו האנשים את קולן לפי ש"קול באשה ערוה" (ברכות כד, א), וממשיך שמזה שלא הביא רש"י פירוש זה מובן שע"פ פשש"מ לא היתה זאת כוונתן, ובשוה"ג שם כתב וז"ל: והטעם (גם ע"פ דין) י"ל: בנדו"ד אי"ז שייך, דהרי מפורש בפרש"י (שמות טו,ב) "ראתה (אפילו) שפחה על הים מה שלא ראו נביאים", הרי באותה שעה אין שום חשש וכו', ואינו דומה למשארז"ל בסוכה (נב,א) "ומה לע"ל שעוסקין בהספד ואין יצה"ר שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד כו'", כי בקרי"ס הייתה יתרה מזה (כפרש"י שמות שם): זה א-לי - היו מראין אותו באצבע. עכ"ל, הרי מפורש הכא שיש בענין זה חלוקות שונות: א) האופן דלע"ל - ימות המשיח - שאז לא יהיו בדרגא גדולה כ"כ ולכן עדיין שייך חשש, וצריך הרחקה, ב) האופן דקריעת ים סוף שהיו בדרגא נעלית שהיו מראין אותו באצבע, דאז ליכא שום חשש דקול אשה וכו'.

ובביאור הענין בפרטיות יותר, איתא בשיחת י"ב תמוז תשכ"ו, אות ח' ([שיחות קודש תשכ"ו עמ' 542 ואילך), עה"פ (תהלים פז,ז) "ושרים כחוללים כל מעיני בך", דמובא ע"ז במדרש תהלים (על אתר) ב׳ דעות׃ דעה אחת: אמר ר' יהודה ברבי סימון בשם ר' מאיר, כשם שהבאר נובע מים חדשים בכל שעה, כך ישראל אומרים שירה חדשה בכל שעה, הדא הוא דכתיב "ושרים כחללים כל מעיני בך" ודעה השני': רבנן אמרי, כשם שאומרים האנשים שירה, כך אומרים הנשים שירה שנאמר "כל מעיני בך" ואומר (שה"ש ד,יב) "גן נעול אחותי כלה גל נעול מעין חתום", (ע"כ מהמדרש), כלומר לדברי רבנן לא רק האנשים יאמרו שירה - "ושרים", אלא גם הנשים שנקראות "מעיני" תאמרנה שירה ושמחה "בך".

ואחד מהקושיות שהקשה הרבי שם: מהו החידוש שגם הנשים ישירו וישמחו, הרי כך כבר הי' לעולמים בעת יציאת מצרים "ותקח מרים וגו' ותצאן כל נשים אחרי' בתופים ובמחלת" (בשלח טו,כ)? ומבאר דבעת יציאת מצרים היתה השירה רק ע"י תופים ומחולות בלבד בלי שירה בפה,[2] ואילו לעתיד לבוא תהי' שירת הנשים ללא תופים ומחלות "ושרים" בקול (בלי כלי נגיגה). וענין זה הוא חידוש גדול כי בזמן הזה הרי "קול באשה ערוה" (כי זהו היפך הצניעות של "כל כבודה בת מלך פנימה"), ואילו לע"ל גם הנשים יאמרו שירה בפה ובקול, וזהו ע"ד המבואר בכתוב "עוד ישמע בהרי יהודה ובחוצות ירושלים .. קול חתן וקול כלה", ומבאר הטעם ע"ז, כי שירה זו תהי' בתקופה שלאחר תחיית המתים (כמ"ש התוס' הנ"ל בסוף מכות) שאז אין צורך בהפרדה בין אנשים לנשים כמ"ש "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים" שהכוונה בזה היא שישבו יחד שאז יתבטל היצר הרע לגמרי, שהרי אז "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" (זכרי' יג,ב), ולא עוד אלא שיהי' "שמש גדול" (לשון הגמ' סנהדרין נט,ב) לסייע בכל עניני הקדושה.

אבל בתקופה הראשונה של ימות המשיח, כאשר "עולם כמנהגו נוהג", ומציאות הרע לא תתבטל לגמרי (למרות שגם אז תהי' עלי' גדולה בכל עניני עבודת ה' כי "עסק כל העולם יהי' לדעת את ה' בלבד" - ראה רמב"ם הל' מלכים פי"ב ה"ה) אכן ייעשה ענין זה עפ"י כללי הצניעות נשים לחוד ואנשים לחוד, כדאיתא בסוכה "ומה לעתיד לבוא שעסוקין בהספד ואין יצה"ר שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד עכשיו על אחת כמה וכמה" עכתוה"ד.

היינו דהגמ' איירי בתקופה הראשונה דימות המשיח, והיצה"ר עדיין קיים, ולפי מצב זה עדיין צריכים להרחקה, משא"כ השירה דנשים קאי על תקופה הב' שלאחר תחיית המתים שאז יתבטל היצה"ר לגמרי וגם אויביו ישלים עמו וכו' שאז אי"צ להרחקה כלל.

הרי מפורש גם הכא דדבר זה תלוי בב' תקופות, וזהו כמ"ש בס' מגיד מישרים פ' ויקהל (ד"ה שנת ש"ו) וז"ל: "מגלינא לך רזא טמירא . . שבזמן תחיית המתים דהוא בתר ימות המשיח, יהא חרב עלמא מתאוות וכיסופין בהאי עלמא, והא בהוא זימנא יתבטל יצר הרע מעלמא", עכ"ל.[3]

ועי' בס' 'רוב דגן' (סוכה שם) שהביא קושיית הישרש יעקב הנ"ל לפי אבא שאול, ותירץ שיש לחלק בין אנינות להספד, דרק בזמן אנינות סב"ל לאבא שאול [ולרש"י גם רבנן] דתביר יצריה, אבל בזמן הספד שהוא אח"כ לא אמרינן כן עיי"ש, וזה אפשר לתרץ גם לפי השיחה.

בחירה חפשית בימות המשיח

ויש להוכיח עוד בדעת הרמב"ם דבתקופה הראשונה עדיין לא יתבטל היצה"ר ממ"ש בהל' מלכים פי"ב ה"ד: "לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח, לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בעכו"ם, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח, אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא, כמו שביארנו בהלכות תשובה" (פ"ט ה"ב), והרי כתב הרמב"ם בהל' תשובה (פ"ה ה"ד) דענין ה"בחירה חפשית" הוא היסוד לשכר ועונש, ואם לא הי' ענין הבחירה מה מקום היה לכל התורה כולה ובאי זה דין ואיזה משפט נפרע מן הרשע או משלם שכר לצדיק, השופט כל הארץ לא יעשה משפט (בראשית יח,כה)? עיי"ש, ואי נימא דבימות המשיח יתבטל היצה"ר לגמרי ולא יהי' בחירה, איך שייך לומר דע"י העסק בתומ"צ יזכו לחיי העולם הבא,[4] וא"כ הרי מוכח מזה גופא שגם בימות המשיח שייך ענין הבחירה.

וראה גם ליקוטי שיחות חל"ז פ' בחוקותי, סעי' ב' (עמ' 80 - 81) וז"ל: ובדרך זו יש לבאר גם בנוגע לעתיד לבוא שרז"ל מפליאים הזמן דלעת"ל בנסים ונפלאות בגשמיות שיהיו אז, כי גם לעת"ל לא יגיע כאו"א תיכף להשגה נעלית בשכר רוחני, ופשיטא לא לדרגת העבודה דלשמה, עבודה מאהבה, אלא גם אז יהי' סדר העליות מחיל אל חיל, ולא יולד אדם בתכלית השלימות בידיעה והשגת ה' ועבודה מאהבה, ולכן יש צורך בנסים ונפלאות גשמיים, כדי להקדים ולזרזו על קיום התומ"צ. עכ"ל, דזהו כנ"ל.

אלא דאכתי צריך ביאור בזה, דהרי גם על תקופה הא' אמרינן (סוכה נב,א) שהקב"ה שוחט ליצה"ר, דהרי מאמר זה בא בהמשך הגמ' דאיירי בתקופה הא' כנ"ל, גם אמרינן ד"אין יצר הרע שולט בהם" ופירש"י (ד"ה שעסוקין בהספד): "כדקאמר קרא (יחזקאל יא,יט) והסירותי את לב האבן וכו'",[5] וא"כ איך אמרינן דאכתי יהי' ענין הבחירה?

ב' סוגי יצה"ר

ואולי אפ"ל בזה ע"פ מ"ש בס' 'ערבי נחל' (ר"פ תצא), דנודע שיש שני מיני יצר הרע, האחד הוא המלאך המסית אשר לזה נברא וזהו מלאכתו ועליו ארז"ל (סוכה שם) לעתיד לבוא מביא הקב"ה ליצר הרע ושוחטו וכו', אבל יש מין יצר הרע השני שהוא תאות הגוף מצד עצמו מצד היסודות, וכמ"ש הרח"ו[6] איך מכל יסוד נמשך תאוה אחרת, וכאשר אין האדם מחליש כחם אזי מתגברת התאוה יותר .. ולכן אמר יצרו של 'אדם' דייקא ר"ל היצר של האדם עצמו שמצד יסודות גופו מתגבר עליו דייקא וכו', ועי' גם בס' 'בן יהוידע' סוכה שם (בד"ה ומה לעת"ל) שיש שני מיני יצה"ר: הא') יצה"ר הנקרא מלאך רע שנמשך ובא מצד הקליפה, והב') מצד החומר המוטבע באדם מעת הלידה.

וא"כ אפ"ל דהא שבתקופה הא' הקב"ה שוחט ליצה"ר, הרי זה קאי רק על סוג הא' היינו המלאך המסטין וכו' שהוא יישחט, (וכמ"ש בערבי נחל), אבל סוג הב' היצה"ר שמצד טבע האדם עצמו לא יתבטל לגמרי, דאף שתרבה הדעת והחכמה ויתקיים היעוד ד"והסירותי את לב האבן מבשרכם כו'", אבל אכתי לא יהי' בהאדם שלימות הבירור, ואפ"ל דזהו גם כוונת הגמ' שם דאין יצה"ר "שולט" בהם, שאין לו שליטה, אבל מ"מ לא נתבטל לגמרי [ובעין יעקב שם הגירסא הוא "מתגרה בהם"], וראה ‏שו"ת 'להורות נתן' אבהע"ז סי' נט עד"ז.

וע"ד שכתב בלקוטי שיחות חל"ח עמ' 109: דבסוף הל' מלכים (פי"ב ה"ה) כ' הרמב"ם "ובאותו הזמן לא יהי' שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ולא תחרות שהטובה תהי' מושפעת הרבה וכל המעדנין מצויין כעפר ולא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד", דעפ"ז מובן דזה שלע"ל (בתקופה הראשונה דימוה"מ עכ"פ) יהיו כל ישראל מובדלים מדרכי העולם ויהיו עסוקים רק לדעת את ה', הוא מחמת מצב העולם דאז, המאפשר את זה. כלומר: אין זו התכונה של בנ"י מצד עצמם "באותו הזמן", אלא תוצאה ממצב העולם דלהיות ש"לא יהי' שם לא רעב ולא מלחמה כו' שהטובה תהי' מושפעת הרבה וכל המעדנין מצויין כעפר" הרי אין מקום לשום עסק בעניני העולם כ"א רק "לדעת את ה' בלבד עיי"ש עוד, וכיון שאין זה בירור בהאדם עצמו לכן שייך עדיין ענין הבחירה, משא"כ אחר תחיית המתים יתבטל ענין הבחירה לגמרי, ועפ"ז מובן דרק על תקופה זו דתחיית המתים אמרינן דאי"צ להרחקה כלל, משא"כ בתקופה הא' דימות המשיח. ועי' עוד בקונטרס "הלכות של תורה שבעל פה שאינן בטלין לעולם" סעי' י' (ספר השיחות תשנ"ב ח"א עמ' 35) בענין החילוק בין תקופה הא' להב', ובכ"מ.

  1. ראה סנהדרין כ, א: "מקום שנהגו נשים לצאת אחר המיטה - יוצאות, לפני המיטה - יוצאות", והתוס' שם בד"ה נשים כתבו: "דכיון דשעת צער הוא ליכא למיחש להרהור", וכ"כ המרדכי שם סי' תרפ"ד, ובעיון יעקב שם, ובס' עיני כל חי ורש"ש שם. וכן בהגהות הרד"ל קידושין פ,ב, (ד"ה בשעת אנינות) הקשו ע"ז מהך דסוכה דמצינו גם בשעת הספד צריך הרחקה? ולפי היד דוד והפתח עינים לא קשה כיון ששם הוא מטעם אחר, וכ"כ בשדי חמד אסיפת דינים מערכת אבלות אות קצ"ט. ועי' עוד שדי חמד כללים מערכת ה' אות ע"ז, ובשו"ת נטיעה של שמחה יו"ד סי' פ"ג. ואכמ"ל.
  2. וראה גם בחלק כ"א שם ע' 381 שהביא שכ"כ בילקוט ראובני שלא הי' שירה קולית, כי אם ע"י כלי זמר, אבל בפשוטו של מקרא נת' בההערה הנ"ל דחלק י"א ששרו גם בפה כמבואר בפנים עיי"ש.
  3. ועי' שבת קנא,ב, והגיעו שנים אשר תאמר אין לי בהם חפץ אלו ימות המשיח שאין בהם לא זכות ולא חובה, ופליגא דשמואל דאמר שמואל אין בין עוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד, ובפי' הרמב"ן על התורה על הפסוק ומל ה' וגו' (דברים ל,ו) פירש שזה קאי על יצה"ר שיתבטל לגמרי, הרי מוכח לפי"ז דלשמואל (וכן פסק הרמב"ם בהל' מלכים פי"ב ה"ב) לא יתבטל היצה"ר, אבל יש לדחות דרש"י פירש (בשבת שם) "זכות וחובה" באופן אחר דלא קאי על היצה"ר, אלא דהיינו לא דבר לזכות בו שכולם יהיו עשירים וכו' עיי"ש, ואין זה שייך ליצה"ר, וא"כ אפשר לומר שכן פי' גם הרמב"ם, ועי' בחלק א' סי' לא.
  4. ואף דבלקוטי שיחות חל"ג ע' 87 ואילך וחל"ד ע' 135 בהערה 39 ביאר דאין הכוונה שרוצים ומתאווים לעוה"ב בתור שכר, כ"א לענינו שהוא שלימות העבודה – שהיא הדביקות בה' ע"י הדעת והאהבה (עיי"ש בארוכה) – מ"מ הרי זה גם ענין של שכר כדמוכח שם בהשיחה.
  5. אבל ראה בעיון יעקב שם שכתב שיש לפרש שאין יצה"ר שולט בהם מצד ההספד ולא מצד לעת"ל.
  6. ראה תניא פ"א.